https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Hallinto_ja_paatoksenteko/Saannot_ja_ohjeet/Sosiaalisen_median_ohje(51946) Tässä on linkki Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sosiaalisen median pelisääntöihin.

Mielestäni pelisääntöjen keskeisin viesti on harkinta. Harkinta siitä toimiiko somessa yksityishenkilönä vai työnantajan edustajana? Vaikka julkaisisi sisältöä vain rajatulle ryhmälle, se voidaan aina tulostaa, kopioida, tallentaa ja jakaa ulkopuolisille, joten tulee tarkasti harkita mitä julkaisee. Työntekijän tulee olla vapaa-ajallakin lojaali työnantajaa kohtaan ja työnantajasta ja työyhteisöstä on puhuttava asiallisesti ja noudatettava salassapitovelvollisuutta.

Sosiaalisen median pelisäännöt Tays:ssa on laatinut organisaation viestintäpalvelut, joka vastaa viestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Mielestäni on hyvä, että organisaation sosiaalista mediaakin hoitavat ammattilaiset, sillä markkinointiahan sekin on. Yrityksen sosiaalista mediaa hoitavien henkilöiden tulisi laatia myös pelisäännöt, toki henkilöstön edustus voisi olla siinä mukana.

Hanna Takala on kirjoittanut blogiinsa hyvistä sosiaalisen median ohjeista seuraavaa: Hyvä someohje on kieltämisen sijaan kannustava. Se on helposti saatavilla ja helposti sisäistettävissä. Ohje sisältää mielummin sanan "muista", kuin "älä unohda" ja "ole" mielummin kuin "älä". Ohje toimia somessa omana itsenä muistaen kuitenkin työnantajan julkisuuskuvan ja hyvän käytöksen, on mielestäni hyvä.