Seuraavana tehtävänä oli etsiä tietoja itsestäni netissä. Tiesin ettei isoja yllätyksiä tämän asian suhteen olisi tulossa, sillä olen ollut hyvin pidättyväinen netin käyttäjä. Facebookissa minun tietosuoja-asetukseni ovat kunnossa, hakukoneet eivät löydä profiiliniani. Sen sijaan minun Instagram ja Pinterest tilini löytyivät ja samoin niissä oleva profiilikuva. Kuvasta minua ei helposti tunnista, joten se ei sen kummemmin huolettanut. Pinterest tilini on ollut pitkään käyttämättä, mutta hämmästyin, että googlen kautta sieltä löytyi kaikki keräämäni ja tykkäämäni kuvat. Tiukensin heti tilini tietosuojaa niin, ettei hakukoneet sitä löydä. Muita minusta löytyneitä tietoja olivat noin vuoden vanha lehtijuttu, jossa minua haastateltiin työpaikalla sekä muutama vanhentunut työpaikkailmoitus, joissa nimeni mainitaan yhteystiedoissa.

Mielestäni ei paha, ei paha ollenkaan. Kaikki löytyneet tiedot olivat oikeita ja vain muutama valokuva, ei mitään salattavaa tai hävettävää :). Tarvittaessa tietoja voi tietenkin poistaakin verkosta, mutta kaiken löytäminen voi olla hankalaa, joten parempi näin. Sosiaalisen median tilejä voi sulkea ja tietosuojaa parantaa, mutta kaiken poistaminen sieltä voi olla vaikeaa. Facebookin tietosuojasta on viime aikoina puhuttu paljon. Tilejä on hakkeroitu ja tietoja on myyty eteenpäin, joten on järkevää miettiä mitä asioita sielläkin itsestään julkaisee. Minulla on facessa kuvia ja joitain julkaisuja, mutta ei mitään sellaista, joka ei saisi joutua vääriin käsiin.

Minulla ei siis ole kovin kummoista digitaalista identiteettiä enkä sellaista kyllä kaipaakaan. Olen olemassa muutenkin kuin vain somessa. Eikä julkaisuistani tai kuvistani tykkäämiset hetkauta minua puoleen eikä toiseen. Eri asia tietenkin olisi, jos joku taho manipuloisi julkaisujani tai varastaisi identiteettini ja julkaisisi nimissäni mitä sattuu. Silloin tekisin ilman muuta rikosilmoituksen asiasta ja yrittäisin sulkea tilit.

Tänä päivänä on lähes itsestäänselvyys, että julkisuuden henkilöillä on jonkinlaista some näkyvyyttä ja mielestäni hyvä niin. Some on hyvä keino tavoittaa ihmisiä ja tuoda esiin sellaisia puolia itsestään kuin haluaa. Median antama kuva voi olla jotain muuta kuin itse toivoisi ja somessa voi esiintyä rennommin ja vapaammin. Julkisuuden henkilön on vain oltava tarkempi, mitä julkaisee ja kommentoi, koska seuraajia on paljon. Aina löytyy myös mielensäpahoittajia, joiden kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Jos julkisuuden henkilö ei esiinny ollenkaan somessa, on se mielestäni hänelle menetetty mahdollisuus.