No niin, nyt pääsemme tietosuojan kiehtovaan maailmaan :). Kommentoin ryhmän Slackissa sairaalamaailman tiukentuvia tietosuojakäytäntöjä, mutta en osaa sitä nyt linkittää tähän. Kirjoitin 28.5. aloitettuun viestiketjuun..

Jos minä käyttäisin työssäni sosiaalisia verkkotyökaluja, niin mitä minun pitäisi ottaa huomioon tietosuojan näkökulmasta? Tällä hetkellä kysymys ei ole todellisuutta, sillä organisaatio jossa työskentelen on kieltänyt kokonaan sosiaalisen median käytön, mutta ehkä pikku hiljaa käytäntö on lievenemässä. Työssäni voisi olla mahdollista käyttää esimerkiksi chattia potilaiden kysymyksiin vastaamiseen joko livenä tai myöhemmin. Chatissa ei voisi tientenkään käsitellä henkilötietoja eikä kovin henkilökohtaisia asioita, mutta yleistietoa voisin antaa ja neuvoa milloin tulisi vaivojen kanssa hakeutua lääkäriin. Sairaalalla voisi olla myös oma twitter ja facebook tili, joissa voisi jakaa tietoa yleisemmin. Toki sairaalan nettisivuillakin on tietoa, mutta sosiaalisen median kautta tavoitettavuus voisi olla suurempi sekä tieto voisi olla ajankohtaisempaa ja tiheästi päivittyvää. Sosiaalisen median kautta voisi mielestäni aivan hyvin löytyä tieto esim. päivystyksen tilanteesta; onko ruuhkaa vai ei ? Sekä esimerkiksi selitettynä syitä miksi leikkauksia on jouduttu perumaan. Kun tietoa olisi paremmin saatavilla, ei ihmisten tarvitsisi kirjoitella ja ihmetellä asioita yleisönosastoilla ja keskustelupalstoilla. Tietenkään sosiaalisessa mediassa ei voi käsitellä kenenkään henkilökohtaisia asioita eikä nimetä ketään nimeltä, ei ehkä yksittäisten osastojenkaan tilannetta, mutta yleisemmällä tasolla asioita voisi hyvin käsitellä. Minusta olisi ainakin ihana tietää, että tänään on syntynyt täysi tusina vauvoja :). Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen eli mitä ovat avoimuuden ja läpinäkyvyyden edut?

Etuja ovat mielestäni juuri tiedon lisääntyminen ja arvailujen vähentyminen. Avoimuus ja läpinäkyvyys voisivat olla myös kilpailuetuja ja hyvä markkinointikeino lisääntyvän kilpailun maailmassa. Työyhteisön kannalta tietojen jakaminen olisi mielestäni vain hyödyksi. Puhelinliikenne vähenisi, kun tietoa olisi paremmin saatavilla sosiaalisen median tai nettisivujen kautta. Ihmisiltä tuleva palautekin voisi olla ymmärtäväisempää, kun asioiden taustoja olisi hieman avattu.

Asiakkaiden ja potilaiden henkilökohtaiset tiedot tulee aina suojata. Jos nämä pääsisivät vääriin käsiin, voi syntyä identiteettivarkauksia, petoksia jne. Sairaalan tietoverkot on hyvin suojattu, mutta tietenkin kyberhyökkäyksen mahdollisuus on aina olemassa eikä kaikkeen osata aina varautua. Uuden tietosuoja-asetuksen myötä nyt on kuitenkin ainakin paremmin tiedossa, mitä tietoja sairaalan kovalevyillä on. Turhia tiedostoja on poistettu ja tarpeellisia rekisteröity.