Tehtävänä oli kirjoittaa minulle tutuimmasta sosiaalisen median sovelluksesta... No sehän on selkeästi facebook. Olen ollut facebookissa noin kymmenen vuoden ajan ja se on säilynyt edelleen mielestäni mielenkiintoisimpana sosiaalisen median kanavana. Tosin en ole kyllä mitenkään aktiivisesti tutustunut kaikkiin some kanaviin ja niiden mahdollisuuksiin. Aluksi kirjauduin facebookiin, koska kaikki työkaverini pelasivat siellä Farmville-peliä ja halusin mukaan pelaamaan. Itse facebook tuli siis siinä sivussa. No Farmvillen pelaaminen on jäänyt jo aikoja sitten, mutta facebook pysyy. Tänä päivänä käyn selailemassa facebookia lähes päivittäin ja käytän sitä myös yhteydenpitoon ystävien ja sukulaisten kanssa. Facebookin kautta tulee luettua mielenkiintoisia artikkeleja sekä katsottua lyhyitä videoita. Välillä sieltä löytää ihan hyvääkin tietoa, mutta lähinnä sen käyttö on minulle viihdettä.

Minulle entuudestaan vieraampi sovellus on Twitter. Olen kyllä kirjautunut tähänkin sovellukseen jo vuosia sitten, mutta en ole sitä kirjautumisen jälkeen käyttänyt. Twitterissä twiitataan lyhyitä viestejä ja minä en ole sen ideaa oikein koskaan sisäistänyt. Luen mieluummin pidemmän ja perusteellisemman teksin facebookissa, kuin lyhyen twiitin. Toki twitterissäkin on linkkejä artikkeleihin, videoihin ja muihin lisätiedon lähteisiin, mutta sen yleisilme on mielestäni sekava. Siihenkin varmasti tottuu... Toki twitterssä on paljon käyttäjiä ja sen kautta pystyy nopeasti selailemaan seuraamansa henkilön / yhteisön twiitit ja siten pysymään ajan tasalla esimerkiksi päivän uutisissa. Twitterin hyviä puolia ovatkin selvästi nopeus, helppous ja tavoitettavuus.

Toisena tehtävänä oli kirjoittaa itse valitsemieni yritysten sosiaalisen median sovellusten käytöstä. Ensin tutkailin julkista sairaalaa, jonka nettisivuilta löytyi kyllä paljon tietoa, mutta ei sanaakaan sosiaalisesta mediasta. Etsin yritystä myös facebookista ja twitteristä, mutta huonolla menestyksellä. Ainoastaan yrityksen rekrytointiyksiköllä oli facebook sivut ja nekin näyttivät aktivoituneen vasta tänä keväänä. Vertailun vuoksi kävin tutkimassa myös yksityisen sairaalan verkkosivuja ja sieltä löytyivätkin kaikki mahdolliset sosiaalisen median kanavat. Facebookissa yritys julkaisi erilaisia tiedotteita esimerkiksi aukioloajoista ja mainoksia erilaisista hoidoista ja tutkimuksista. Facebookissa oli myös muuta ajankohtaista asiaa kivojen kuvien kanssa sekä terveyteen ja elämänhallintaan liittyvää tietoa.Twitterissä tämä yritys keskittyi erilaisten tiedotteiden ja linkkien jakamiseen sekä yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Twitterissä heille pystyi lähettämään kysymyksiä sekä palautetta ja some -tiimi vastasi parhaansa mukaan. Näiden kahden yrityksen sosiaalisen median käyttö erosi siis täysin toisistaan, mikä kuvastaa hyvin myös julkisen ja yksityisen terveydenhuollon eroja. Julkinen terveydenhuolto ei ole tottunut mainostamaan itseään ja tulee jäljessä sosiaalisen median käytössä. Yksityisen terveydenhuollon pitää taistella asiakkaista ja käyttää kaikkia mahdollisia median kanavia pysyäkseen mukana kilpailussa. Tulevaisuudessa soteuudistuksen myötä, myös julkisen terveydenhuollon on opittava houkuttelemaan asiakkaita omaan yksikköön hoitoon ja sen vuoksi sosiaalisen median kanavat kannattaisi ottaa haltuun jo nyt.

Kolmantena yrityksenä vertailin vielä pankkia, joka toimii aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Nettisivuillaan yritys sanoo vastaavansa yleisluontoisiin kysymyksiin myös sosiaalisessa mediassa. Twitterissä luvataan vastata kysymyksiin arkisin klo 9-17 välillä, mikä tarkoittaa, että yritys on palkannut asiakaspalvelijan sosiaalisen median käyttöön. Twitterissä on yrityksen mainoksia, tiedotteita ja linkkejä eri sivustoille. Melko paljon pankki jakaa myös lifestyle sisältöä, joka ei tyypillisesti ole pankin ydinsisältöä. Facebookissa yritys toimii samoilla periaatteilla ja jakaa tietoa laidasta laitaan, säästämisestä kuntoiluun. Pankin toiminta sosiaalisessa mediassa on paljolti samanlaista kuin yksityisen sairaalankin. Sosiaalisessa mediassa ollaan läsnä, otetaan palautetta vastaan ja vastataan kysymyksiin, mutta ennen kaikkea ollaan näkösällä. Sosiaalisen median näkyvyys on yritykselle ilmaista mainosta ja varmasti myös vetovoimatekijä työntekijöistä kilpailtaessa. Julkisella sairaalalla on siis paljon opittavaa vielä tällä saralla.